آیا ADHD یک اختلال یادگیری است؟

بازدیدها: 8

 

ADHD می تواند یادگیری را تحت تأثیر قرار دهد ، اما این یک اختلال یادگیری نیست. برخی از اثرات چالش برانگیز این شرایط ، مانند مشکل در تمرکز و بیش فعالی ، ممکن است بر توانایی یادگیری فرد تأثیر بگذارد.

به گفته اکثر محققان و سازمانهای ناتوانی در یادگیری ، ADHD می تواند یادگیری را تحت تأثیر قرار دهد و بسیاری از افراد مبتلا دارای سایر اختلالات یادگیری هستند. با این حال ، از آنجا که این شرایط بر جنبه های خاص آموزش ، مانند توانایی درک زبان یا کلمه نوشتاری تأثیر نمی گذارد ، پزشکان معمولاً آن را یک اختلال یادگیری نمی دانند.

 

آیا ADHD یک اختلال یادگیری است؟

ADHD یک اختلال یادگیری نیست. با این حال ، برخی از علائم ممکن است بسیار شبیه علائم اختلال یادگیری باشد. میزان اختلالات یادگیری نیز در بین کودکان مبتلا به ADHD بالاتر است . در حالی که کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری به احتمال زیاد تشخیص ADHD دارند.

 

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) منبع معتبر مشخصات زیر را برای اختلالات یادگیری خاص ذکر کرده است:

 

در طول سالهای تحصیل در نوشتن ، خواندن ، حساب ، ریاضیات یا استدلال دشواری وجود دارد. بعلاوه ، کودکان ممکن است در به خاطر سپردن حقایق ، تفکر واضح یا نوشتن خوب مشکل داشته باشند.

مهارت های آکادمیک یک فرد در زیر حد متوسط ​​ظاهر می شود. در اینجا ، آزمایشات باید از آزمایشات مناسب فرهنگی و زبانی استفاده کنند تا واجد شرایط تشخیص باشند. به عنوان مثال ، کودک مبتلا به نارساخوانی درجه بیشتری از مشکلات خواندن را تجربه می کند و نیاز به تلاش بیشتری برای مطالعه نسبت به کودکان بدون نارساخوانی دارد.

مشکلات باید از سالهای مدرسه شروع شود ، نه بعداً در زندگی.

یک اختلال دیگر ، مانند یک مسئله رشد و یا عصبی ، نباید علائم را بهتر توضیح دهد. به عنوان مثال ، ممکن است کودک مبتلا به بیش فعالی به دلیل مشکلات تمرکز ، نه نارساخوانی ، در خواندن مشکل داشته باشد.

ADHD چگونه می تواند بر یادگیری تأثیر بگذارد؟

ADHD می تواند بسیاری از جنبه های یادگیری را تحت تأثیر قرار دهد. علائم این بیماری و تأثیرات آن بر آموزش می تواند شامل  موارد ذیل باشد:

 

عملکرد اجرایی کاهش یافته: این امر باعث می شود فرد نتواند برنامه ریزی و هماهنگی افکار و اقدامات خود را انجام دهد. ممکن است فردی با شروع تکالیف ، نگه داشتن مهلت تعیین تکلیف و تنظیم احساسات خود دچار مشکل شود.

بیش فعالی: افراد مبتلا به بیش فعالی ممکن است در ساکت بودن ، انتظار نوبت یا ساکت ماندن دچار مشکل شوند. این می تواند موفقیت در کلاس را برای آنها دشوار کند. همچنین ممکن است بر روابط با همسالان و معلمان تأثیر بگذارد.

مشکل توجه: افراد مبتلا به بیش فعالی ممکن است برای حفظ تمرکز در مدرسه تلاش کنند ، که این ممکن است بر توانایی یادگیری آنها تأثیر بگذارد. مشکلات توجه می تواند باعث شود دانش آموز در عملکرد خوب در تست ها چالش هایی را تجربه کند ، حتی وقتی که از مطالب مطلع باشد. این به این دلیل است که حواس پرتی مانع از تکمیل ارزیابی یا درک سوالات می شود.

بی نظمی: بی نظمی می تواند مطالعه یا اولویت بندی کارها را برای افراد مبتلا به ADHD دشوار کند. همچنین می تواند مهلت های قانونی را از دست داده و کارهای مدرسه را فراموش کرده و نمرات را تحت تأثیر قرار دهد.

تکانشگری: ADHD می تواند باعث رفتار تکانشی شود – این می تواند منجر به مشکل دانش آموز در مدرسه شود. همچنین ممکن است آنها را به تصمیم گیری های مشکوک مانند مطالعه نکردن یا انجام تکالیف سوق دهد.

عدم توجه به جزئیات: دانش آموزان مبتلا به بیش فعالی ممکن است در انجام کارها عجله داشته و یا نتوانند به جزئیات کوچک توجه کنند. به عنوان مثال ، ممکن است یک کلمه اضافی را در یک سوال متوجه نشوند و یا یک تکلیف آکادمیک را به طور کامل نخوانند یا درک نکنند.

توجه به این نکته مهم است که اگرچه ADHD می تواند چالش هایی را به همراه داشته باشد ، اما داشتن این شرایط مزایای بی شماری نیز دارد که برخی از آنها حتی می توانند بر یادگیری تأثیر مثبت بگذارند ، مانند انعطاف پذیری و مثبت بودن.

 

تشخیص ADHD و اختلالات یادگیری

هیچ منبع آزمایشی معتبری نمی تواند ADHD یا اختلال یادگیری را تشخیص دهد. در عوض ، پزشکان و متخصصان بهداشت روان برای تشخیص بیش فعالی و اختلالات یادگیری به معیارهای تشخیصی در DSM-5 اعتماد می کنند. علاوه بر این ، داشتن فقط یک علامت کافی نیست – فرد باید چندین علائم تشخیص داشته باشد که در زندگی روزمره تداخل ایجاد کند.

 

برخی از استراتژی های تشخیص این شرایط عبارتند از:

 

سابقه جسمی و سلامتی: اگرچه یک معاینه فیزیکی ADHD یا اختلال یادگیری را با منبع معتبر تشخیص نمی دهد ، اما می تواند دلایل دیگر مانند آسیب به سر یا عفونت را رد کند.

سابقه تحصیلی: یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است در مورد سوابق تحصیلی دانش آموز سوال کند. به عنوان مثال ، کودکی با نمرات خوب که فقط با خواندن دست و پنجه نرم می کند ، ممکن است دارای یک اختلال یادگیری مربوط به خواندن مانند نارساخوانی باشد.

آزمایش عصب روانشناختی: پزشک ممکن است چندین آزمایش به کودک بدهد تا توجه او را ارزیابی کند ، ناتوانی های یادگیری خاصی را بررسی کند و تفاوت های تفکر یا یادگیری را تشخیص دهد.

سابقه رشد: با توجه به مولفه های ژنتیکی در اختلالات یادگیری و ADHD ، یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است در مورد هر گونه سابقه خانوادگی در مورد این شرایط سوال کند. برای تشخیص کودک یا بزرگسال مبتلا به ADHD ، پزشک می خواهد شواهدی از علائم ADHD را در چندین مرحله رشد و در زمینه های مختلف مشاهده کند.

چگونه ADHD و یادگیری را مدیریت کنیم

درمان ADHD می تواند به علائم مربوط به یادگیری کمک کند. راهکارهای زیر را امتحان کنید:

 

آموزش والدین و معلمان در مورد :ADHD حمایت از بزرگسالانی که از کودکان مبتلا به ADHD مراقبت می کنند ممکن است به آنها در مدیریت بهتر علائم کمک کند.

با استراتژی های مدیریت ADHD آزمایش کنید: یادآوری های مکرر ، برنامه های تقویم ، برنامه ریز یا مکان خاصی که همه کتاب های مدرسه در آن می روند ممکن است فراموشی و استرس را کاهش دهد.

درمان را در نظر بگیرید: روان درمانی می تواند به فرد کمک کند تا با ADHD زندگی کند ، استراتژی های مقابله ای را توسعه دهد و به طور موثرتری از نیازهای خود در مدرسه دفاع کند.

اگر فرد مبتلا به ADHD بیش از 6 سال سن دارد ، دارو را در نظر بگیرید: داروهای تحریک کننده می توانند به فرد کمک کنند تا تمرکز کند ، که این امر باعث می شود فرد بتواند در مدرسه به خود واقعی برسد.

از یک رویکرد جامع درمانی استقبال کنید: آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند فقط در مواردی که دیگر مداخلات موثر نیستند ، از داروهای محرک در کودکان زیر 6 سال استفاده شود. ترکیبی از مداخلات در تمام سنین بهتر عمل می کند.

طرفدار یک برنامه آموزش فردی: برای تدوین برنامه آموزش شخصی با معلمان کار کنید. در چارچوب این طرح ، از محل اقامت در مدرسه ، مانند محیط آزمایش بدون حواس پرتی ، حمایت کنید. اگرچه ADHD یک اختلال یادگیری نیست ، اما افراد مبتلا به این بیماری به طور کلی تحت قانون افراد دارای معلولیت در آموزش و پرورش حمایت می کنند ، که به آنها این امکان را می دهد که در مدرسه از برخی از مکان ها برخوردار شوند.

بیشتر در موضوعات مربوط به سلامتی که بیشتر به آنها اهمیت می دهید ، کاوش کنید. امروز در اولین خبرنامه حقایق ما مشترک شوید.

کمک گرفتن

فرد نمی تواند ADHD یا هر نوع اختلال یادگیری دیگری را خود تشخیص دهد – یک متخصص برای ارزیابی علائم آنها و رد سایر بیماری های زمینه ای نیاز دارد.

 

برای اکثر خانواده ها ، تشخیص با پزشک متخصص اطفال آغاز می شود ، وی می تواند به یک متخصص ADHD مانند روانپزشک یا مشاور بهداشت روان مراجعه کند. همچنین یک فرد می تواند به طور مستقل به دنبال ارائه دهنده خدمات بهداشت روان خود باشد و درخواست وقت کند.

 

اگر فردی به دنبال ADHD یا ناتوانی های یادگیری باشید ، به دنبال کمک باشید:

 

فکر می کند ممکن است بیش فعالی یا اختلال یادگیری داشته باشند

درمان ADHD موثر نیست

نیاز به اقامتگاه های ویژه در مدرسه دارد

عوارض جانبی غیر قابل تحمل مرتبط با داروهای ADHD ایجاد می کند

خلاصه

ADHD یک اختلال یادگیری نیست ، زیرا بر توانایی فرد در یادگیری یک مجموعه مهارت خاص مانند خواندن ، نوشتن یا ریاضیات تأثیر نمی گذارد.

با این حال ، برخی از تأثیرات ADHD ، مانند مشکل در تمرکز ، می تواند منجر به برخی از چالش ها در یادگیری شود.

این شرایط می تواند یادگیری را به چالش بکشد ، اما لازم نیست جلوی رویاهای آکادمیک فرد را بگیرد. مبتلایان به بیش فعالی می توانند فراگیران موفقی شوند و در دانشگاه به موفقیت های بزرگی دست یابند.

با ترکیبی مناسب از درمان و پشتیبانی ، مبتلایان به بیش فعالی می توانند حتی در محیط هایی که نیاز به دقت و سکوت دارند ، پیشرفت کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید