آنچه علم در مورد رویاهای مکرر خواب می گوید

بازدیدها: 4

دو سوم مردم گزارش می دهند که رویاهای مکرر را تجربه کرده اند ، به ویژه در زمان استرس. محققان نحوه وقوع این پدیده و عواملی را که در رویاهای مکرر نقش دارند ، ارزیابی می کنند.

دیدن بارها و بارها رویای مشابه یک پدیده شناخته شده است-تقریباً دو سوم مردم گزارش می دهند که رویاهای مکرر دارند. تحت تعقیب قرار گرفتن ، برهنه شدن خود در یک مکان عمومی یا وسط یک بلای طبیعی ، از دست دادن دندان ها یا فراموش کردن رفتن به کلاس برای یک ترم کامل ، سناریوهای معمولی تکراری در این رویاها هستند.

اما این پدیده از کجا نشأت می گیرد؟ علم رویاها نشان می دهد که رویاهای مکرر ممکن است مناقشه های حل نشده در زندگی رویاپرداز را منعکس کند.

رویاهای مکرر اغلب در زمان استرس ، یا در دوره های طولانی مدت ، گاهی چندین سال یا حتی در طول زندگی رخ می دهد. این رویاها نه تنها دارای موضوعات یکسانی هستند ، بلکه می توانند یک روایت را شب به شب تکرار کنند.

اگرچه محتوای دقیق رویاهای مکرر برای هر فرد منحصر به فرد است ، اما موضوعات مشترکی بین افراد و حتی فرهنگ ها و در دوره های مختلف وجود دارد. به عنوان مثال ، تعقیب شدن ، افتادن ، آماده نبودن برای امتحان ، دیر رسیدن یا تلاش برای انجام مکرر کاری از رایج ترین سناریوها هستند.

اکثر رویاهای مکرر دارای محتوای منفی هستند که شامل احساساتی مانند ترس ، غم ، عصبانیت و گناه است. بیش از نیمی از رویاهای مکرر شامل وضعیتی می شود که فرد رویایی در خطر است. اما برخی از موضوعات مکرر نیز می توانند مثبت ، حتی سرخوش کننده باشند ، مانند رویاهایی که در آن خانه های جدیدی در خانه خود کشف می کنیم ، رویاهای شهوانی یا جایی که پرواز می کنیم.

در برخی موارد ، رویاهای تکراری که از دوران کودکی شروع می شوند می توانند تا بزرگسالی نیز ادامه داشته باشند. این رویاها ممکن است چند سال ناپدید شوند ، در حضور منبع جدید استرس دوباره ظاهر شوند و سپس با پایان یافتن شرایط دوباره ناپدید شوند.

درگیری های حل نشده

چرا مغز ما بارها و بارها همان رویاها را بازی می کند؟ مطالعات نشان می دهد که رویاها به طور کلی به ما در تنظیم احساسات و سازگاری با رویدادهای استرس زا کمک می کنند. گنجاندن مطالب احساسی در رویاها ممکن است به رویاپرداز اجازه دهد تا یک رویداد دردناک یا دشوار را پردازش کند.

در مورد رویاهای مکرر ، محتوای تکراری می تواند تلاشی ناموفق برای ادغام این تجربیات دشوار باشد. بسیاری از نظریه ها معتقدند که رویاهای تکراری با مشکلات حل نشده یا درگیری در زندگی رویاپرداز مرتبط است.

وجود رویاهای مکرر نیز با سطوح پایین تر بهزیستی روانشناختی و وجود علائم اضطراب و افسردگی همراه بوده است. این رویاها در شرایط استرس زا تکرار می شوند و هنگامی که فرد درگیری شخصی خود را حل کرد ، متوقف می شوند ، که نشان دهنده بهبود رفاه است.

رویاهای مکرر غالباً بطور استعاری نگرانی های احساسی رویاپردازان را منعکس می کنند. به عنوان مثال ، خواب دیدن سونامی در پی ضربه یا سوء استفاده رایج است. این یک نمونه معمولی از استعاره است که می تواند نشان دهنده احساسات درماندگی ، وحشت یا ترس در زندگی بیدار باشد.

به همین ترتیب ، لباس نامناسب در خواب ، برهنه شدن یا عدم یافتن توالت می تواند همه سناریوهای خجالت یا حیا را نشان دهد.

این موضوعات را می توان به عنوان فیلمنامه یا سناریوهای آماده برای رویا در نظر گرفت که فضایی را برای ما فراهم می کند که بتوانیم احساسات متناقض خود را هضم کنیم. از اسکریپت مشابه می توان در شرایط مختلف که احساسات مشابهی را تجربه می کنیم ، مجدداً استفاده کرد. به همین دلیل است که برخی از افراد وقتی با موقعیت استرس زا یا چالش جدیدی روبرو می شوند ، ممکن است خواب ببینند که حتی سالها پس از قدم گذاشتن در مدرسه ، برای امتحان ریاضی آماده نشده اند. اگرچه شرایط متفاوت است ، احساس مشابه استرس یا تمایل به برتری می تواند دوباره سناریوی رویایی مشابهی را تحریک کند.

پیوسته تکرار(A continuum of repetition)

ویلیام دوموف ، محقق و روانشناس آمریکایی ، مفهوم پیوسته تکرار در رویا را پیشنهاد می کند. در نهایت ، کابوس های تروماتیک مستقیماً یک ضربه زنده را بازتولید می کنند-یکی از علائم اصلی اختلال استرس پس از سانحه.

سپس رویاهای مکرر وجود دارد که در آن یک محتوای رویایی به صورت جزئی یا به طور کامل پخش می شود. برخلاف رویاهای آسیب زا ، رویاهای تکراری به ندرت یک رویداد یا درگیری را به طور مستقیم تکرار می کنند ، اما آن را به صورت استعاری از طریق یک احساس مرکزی منعکس می کنند.

در پیوسته تکرار، موضوعات تکراری در رویا قرار دارند. این رویاها تمایل دارند موقعیت مشابهی را بازگو کنند ، مانند دیرکردن ، تعقیب شدن یا گم شدن ، اما محتوای دقیق این رویا از دفعات دیگر متفاوت است ، مانند دیر رسیدن به قطار و نه امتحان.

سرانجام ، در انتهای دیگر پیوستار ، عناصر رویایی خاصی را می بینیم که در رویاهای یک فرد تکرار می شوند ، مانند شخصیت ها ، اعمال یا اشیا. همه این رویاها ، در سطوح مختلف ، تلاشی برای رفع برخی نگرانی های احساسی را منعکس می کند.

حرکت مداوم از سطح شدید به سطح پایین در تداوم تکرار اغلب نشانه بهبود وضعیت روانی فرد است. به عنوان مثال ، در محتوای کابوس های آسیب زا اغلب تغییرات پیشرونده و مثبتی در افرادی مشاهده می شود که با گذراندن مشکلات به تدریج دچار آسیب شده اند.

پدیده های فیزیولوژیکی

چرا تم ها از فردی به فرد دیگر یکسان هستند؟ یکی از توضیحات احتمالی این است که برخی از این خطوط به دلیل مزیت تکاملی که در انسان ایجاد کرده اند ، حفظ شده اند. به عنوان مثال ، با شبیه سازی یک موقعیت تهدیدآمیز ، رویای تعقیب و گریز ، فضایی را برای فرد فراهم می کند که بتواند در خواب ادراک و فرار از شکارچیان را تمرین کند.

برخی از موضوعات رایج نیز ممکن است تا حدی با پدیده های فیزیولوژیکی که در هنگام خواب اتفاق می افتد توضیح داده شود. یک مطالعه در سال 2018 توسط یک تیم تحقیقاتی در اسرائیل نشان داد که خواب دیدن از دست دادن دندان ها ارتباط خاصی با علائم اضطراب ندارد ، بلکه با فشردن دندان ها در هنگام خواب یا ناراحتی دندان هنگام بیدار شدن ارتباط دارد.

وقتی می خوابیم ، مغز ما کاملاً از دنیای خارج جدا نشده است. این ادراک همچنان محرک های خارجی مانند صداها یا بوها یا احساسات داخلی بدن را درک می کند. این بدان معناست که موضوعات دیگر ، مانند عدم یافتن توالت یا برهنه شدن در یک مکان عمومی ، در واقع می تواند با نیاز به ادرار کردن در طول شب یا با پوشیدن لباس خواب گشاد در رختخواب ایجاد شود.

برخی از پدیده های فیزیکی خاص خواب REM ، مرحله ای از خواب که بیشترین رویا را در سر می پرورانیم ، نیز می تواند در حال بازی باشد. در خواب REM ، ماهیچه های ما فلج هستند ، که می تواند رویاهای داشتن پاهای سنگین یا فلج شدن در رختخواب را برانگیزد.

به طور مشابه ، برخی از نویسندگان پیشنهاد کرده اند که رویاهای سقوط یا پرواز ناشی از سیستم دهلیزی ما است که به تعادل کمک می کند و می تواند خود به خود در طول خواب REM فعال شود. البته ، این احساسات برای توضیح تکرار این خوابها در برخی افراد و وقوع ناگهانی آنها در زمان استرس کافی نیست ، اما احتمالاً آنها نقش مهمی در ساختن معمولی ترین رویاهای ما ایفا می کنند.

شکستن چرخه

افرادی که یک کابوس مکرر را تجربه می کنند ، به طریقی در پاسخ به سناریوی رویایی و پیش بینی آن گیر کرده اند. درمان هایی برای تلاش برای حل این عود و شکستن چرخه معیوب کابوس ها ایجاد شده است.

یک تکنیک این است که کابوس را هنگام بیداری تجسم کنید و سپس آن را بازنویسی کنید ، یعنی با تغییر یک جنبه ، به عنوان مثال ، پایان رویا به چیزی مثبت تر ، روایت را تغییر دهید. رویاهای شفاف نیز ممکن است یک راه حل باشد.

در رویاهای شفاف متوجه می شویم که در حال خواب دیدن هستیم و گاهی اوقات می توانیم بر محتوای رویا تأثیر بگذاریم. شفاف شدن در یک رویا مکرر ممکن است به ما این امکان را بدهد که به رویا متفاوت فکر کنیم یا واکنش نشان دهیم و در نتیجه ماهیت تکراری آن را تغییر دهیم.

با این حال ، همه رویاهای تکراری به خودی خود بد نیستند. آنها حتی می توانند تا آنجا که به ما در مورد درگیری های شخصی ما اطلاع می دهند مفید باشند. توجه به عناصر تکراری رویاها می تواند راهی برای درک بهتر و رفع بزرگترین خواسته ها و عذاب های ما باشد.

Source: The Conversation

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *