خواب بیشتر از 6.5 ساعت در شب با زوال شناختی همراه است.

بازدیدها: 18

به گفته محققان، افراد مسنی که کمتر از 4.5 ساعت یا بیش از 6.5 ساعت در شب می خوابند و اختلالات خواب را تجربه می کنند، بیشتر در معرض خطر زوال شناختی هستند.

خواب خوب شبانه به دلایل زیادی مهم است. این به بدن ما کمک می کند تا خود را ترمیم کند و آنطور که باید عمل کند، و با سلامت روانی بهتر و کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها – از جمله بیماری قلبی و دیابت – مرتبط است. همچنین نشان داده شده است که نداشتن خواب کافی با زوال شناختی و شرایطی مانند بیماری آلزایمر مرتبط است.

اما همانطور که یک مطالعه اخیر نشان داده است که بیشتر همیشه بهتر نیست. محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن مقاله ای منتشر کرده اند که نشان می دهد درست مانند کم خوابی، خواب زیاد نیز ممکن است با زوال شناختی مرتبط باشد.

تیم تحقیقاتی می خواستند بدانند چقدر خواب در طول زمان با اختلالات شناختی مرتبط است. برای انجام این کار، آنها به طور متوسط ​​100 سالمند در اواسط تا اواخر 70 سالگی را بررسی کردند و آنها را بین چهار تا پنج سال دنبال کردند. در زمان مطالعه، 88 نفر هیچ نشانه‌ای از زوال عقل نداشتند، در حالی که 12 نفر نشانه‌های اختلال شناختی را نشان دادند (یکی با زوال عقل خفیف و 11 نفر با مرحله پیش از زوال عقل، اختلال شناختی خفیف).

در طول مطالعه، از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا طیف وسیعی از تست‌های رایج شناختی و عصب‌روان‌شناختی را تکمیل کنند تا نشانه‌های زوال شناختی یا زوال عقل را جستجو کنند. سپس نمرات آن‌ها از این آزمایش‌ها در یک نمره واحد به نام امتیاز ترکیبی شناختی آلزایمر پیش بالینی (PACC) ترکیب شد. هر چه امتیاز بالاتر باشد، در طول زمان شناخت آنها بهتر می شود.

خواب با استفاده از دستگاه انسفالوگرافی تک الکترودی (EEG) اندازه گیری شد، که شرکت کنندگان در هنگام خواب روی پیشانی خود می گذاشتند، در مجموع بین چهار تا شش شب. این نوار مغزی به محققان این امکان را داد که به طور دقیق فعالیت مغز را اندازه گیری کنند، که به آنها می گوید که آیا کسی خواب بوده یا نه (و برای چه مدت) و چقدر این خواب آرام است.

اگرچه خواب فقط در یک دوره در طول مطالعه اندازه‌گیری شد، اما این موضوع هنوز به تیم تحقیقاتی نشانه خوبی از عادات خواب عادی شرکت‌کنندگان می‌دهد. در حالی که استفاده از EEG برای اندازه گیری فعالیت مغز ممکن است تا حدودی برای خواب شب اول اختلال ایجاد کند، با عادت کردن افراد به تجهیزات، خواب شب بعد به حالت عادی برمی گردد. این بدان معنی است که وقتی خواب از شب دوم به بعد ردیابی می شود، نشان دهنده خوبی از عادات خواب عادی یک فرد است.

محققان همچنین عوامل دیگری را که می‌توانند بر زوال شناختی تأثیر بگذارند، در نظر گرفتند، از جمله سن، ژنتیک و اینکه آیا فرد نشانه‌هایی از پروتئین‌های بتا آمیلوئید یا تاو را دارد که هر دو با زوال عقل مرتبط هستند.

به طور کلی، محققان دریافتند که خواب کمتر از 4.5 ساعت و بیش از 6.5 ساعت در شب – در کنار خواب بی کیفیت – با کاهش شناختی در طول زمان مرتبط است. جالب توجه است که تأثیر طول مدت خواب بر عملکرد شناختی مشابه تأثیر سن بود که بزرگترین عامل خطر برای ایجاد زوال شناختی است.

یک خواب خوب شبانه

از تحقیقات قبلی می دانیم که کمبود خواب با زوال شناختی مرتبط است. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد افرادی که اختلالات خواب را گزارش کردند، مانند بی خوابی یا خواب آلودگی بیش از حد در طول روز، در مقایسه با افرادی که این کار را نمی کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به زوال عقل هستند. تحقیقات دیگر نشان داده است افرادی که زمان خواب کوتاهی دارند سطوح بالاتری از بتا آمیلوئید در مغز خود دارند – که معمولاً در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر یافت می شود.

محققان به طور قطع نمی دانند که چرا کمبود خواب با زوال شناختی مرتبط است. یک نظریه این است که خواب به مغز ما کمک می کند تا پروتئین های مضری را که در طول روز انباشته می شوند، دفع کند. برخی از این پروتئین ها – مانند بتا آمیلوئید و تاو – تصور می شود که باعث زوال عقل می شوند. بنابراین تداخل در خواب ممکن است در توانایی مغز ما برای خلاص شدن از شر آنها اختلال ایجاد کند. شواهد تجربی حتی از این موضوع حمایت می‌کنند – نشان می‌دهند که حتی یک شب محرومیت از خواب به طور موقت سطح بتا آمیلوئید را در مغز افراد سالم افزایش می‌دهد.

اما روشن نیست که چرا خواب طولانی با زوال شناختی مرتبط است. مطالعات قبلی همچنین ارتباطی بین پرخوابی و عملکرد شناختی پیدا کرده‌اند، اما بیشتر افراد بر این تکیه می‌کردند که شرکت‌کنندگان مدت زمان خواب خود را در شب گزارش می‌دهند – به این معنی که داده‌ها نسبت به استفاده از EEG برای اندازه‌گیری فعالیت مغز دقت کمتری دارند. بنابراین این مطالعه جدید به چنین یافته هایی اهمیت می دهد.

آنچه در مورد یافته‌های این مطالعه شگفت‌آور است این است که مدت زمان خواب بهینه بسیار کوتاه‌تر از آن چیزی است که مطالعات قبلی مشکل‌ساز هستند. این مطالعه نشان داد که خواب بیش از 6.5 ساعت با کاهش قدرت شناختی در طول زمان مرتبط است – وقتی در نظر بگیریم که به افراد مسن توصیه می شود هر شب بین 7 تا 8 ساعت بخوابند، این میزان کم است.

ممکن است در مورد خطر ابتلا به زوال عقل، لزوماً طول خواب مهم نباشد، بلکه کیفیت خواب مهم است. به عنوان مثال، این مطالعه همچنین نشان داد که داشتن خواب “موج آهسته” کمتر – خواب ترمیمی – به ویژه بر اختلالات شناختی تأثیر می گذارد.

چیزی که ما همچنین نمی توانیم از این مطالعه بگوییم این است که آیا خواب طولانی می تواند به طور مستقل زوال شناختی را پیش بینی کند یا خیر. اساساً، نمی‌توانیم این موضوع را رد کنیم که شرکت‌کنندگانی که بیش از 6.5 ساعت هر شب می‌خوابیدند، ممکن است قبلاً مشکلات شناختی تغییرات مغزی که حاکی از زوال عقل است که در آزمایش‌ها مشخص نشده بود، نداشته باشند.

و اگرچه محققان مراقب بودند تا عوامل مرتبط با زوال عقل را تنظیم کنند، افرادی که بیشتر می‌خوابیدند ممکن است شرایط قبلی دیگری نیز داشته باشند که ممکن است به زوال شناختی آنها کمک کرده باشد که در نظر گرفته نشده است. به عنوان مثال، این می تواند شامل سطح سلامت ضعیف، وضعیت اجتماعی-اقتصادی یا سطح فعالیت بدنی باشد. همه این عوامل در کنار هم ممکن است توضیح دهند که چرا خواب طولانی تر با زوال شناختی مرتبط است.

عوامل زیادی وجود دارد که می تواند هم بر کیفیت خواب ما تأثیر بگذارد و هم روی اینکه آیا ما زوال شناختی را تجربه می کنیم یا خیر. در حالی که برخی از عوامل قابل پیشگیری نیستند (مانند استعداد ژنتیکی)، کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانیم در کنار داشتن خواب خوب شبانه انجام دهیم تا به کاهش احتمال ابتلا به زوال عقل کمک کنیم – مانند ورزش کردن و خوردن یک رژیم غذایی سالم. اما در حالی که به نظر می رسد محققان این مطالعه نشان می دهند که مدت زمان خواب مطلوبی وجود دارد – بین 4.5 تا 6.5 ساعت در هر شب – بعید است که دراز کشیدن گاه به گاه آخر هفته به مغز شما آسیب برساند.

منبع:

 The Conversation

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *